Verkeerslichten blijven een halve seconde langer op oranje. Dit moet er volgens onderzoekers voor gaan zorgen dat er minder mensen door rood rijden. 

Door de korte tijd dat de lichten nu op oranje staat twijfelen veel weggebruikers tussen doorrijden en afremmen. Volgens het onderzoek van onderzoeksbureau Goudappel Coffeng kan het aantal mensen wat door rood rijdt met 50 procent worden teruggedrongen als de stoplichten iets langer op oranje blijven staan.

Concreet betekent dit dat op een weg waar je 50 km/u mag, het oranje licht 3,5 in plaats van 3 seconden blijft branden. Op een 80-kilometerweg gaat dat omhoog van 4,5 naar 5 seconden.

Halve seconde efficiënt

Er kwam veel kijken bij het vaststellen van die halve seconde, vertelt onderzoeksleider Luc Prinsen aan Z24. “We hebben experts geïnterviewd, data geanalyseerd, gedrag bekeken en mechanica bestudeerd. Maar de doorslaggevende factor was het praktijkonderzoek uitgevoerd in steden als Utrecht en Tilburg.”

Volgens Prinsen stopten mensen vooral voor rood als de oranjetijd een halve seconde langer was. “Als we het bijvoorbeeld 2 seconden langer maken, worden veel mensen agressief en gefrustreerd van de inefficiëntie. Wat natuurlijk meer slachtoffers oplevert dan dat het bespaart.”

Het onderzoek werd uitgevoerd omdat in de oude richtlijnen een veel te lange oranjetijd stond. De beheerders van de stoplichten vonden dat overdreven en verkorten de oranjetijd.

Met het onderzoek van Goudappel Coffeng is er nu een duidelijke richtlijn die als tussenweg fungeert. De meeste wegbeheerders hebben bij de presentatie van het onderzoek al gezegd de nieuwe richtlijn in gebruik te nemen.

Verkeershufters

Nu kun je natuurlijk denken, 'dat geeft mij dus een halve seconde langer om het gas lekker in te drukken'. Maar volgens Luc Prinsen blijkt uit zijn onderzoek dat de wachttijd geen enkele invloed heeft op de keuze om het pedaal extra in te drukken of niet.

"Het probleem met de oude oranjetijd was dat mensen net niet genoeg tijd hadden om te beslissen of ze doorrijden of stoppen. Deze halve seconde geeft die mensen de tijd om die beslissing te maken."

Of dit betekent dat iedereen nu voor oranje gaat stoppen, betwijfelt Prinsen/ "De verkeershufters zullen toch niet stoppen, hoeveel beslissingstijd je ze ook geeft".

Het advies van de onderzoekers is inmiddels overgenomen door het CROW, het kenniscentrum voor verkeer, vervoer en infrastructuur. De oranjetijden van sommige stoplichten zijn al met een halve seconde verlengd, maar vanwege technische moeilijkheden zullen pas over één tot twee jaar alle stoplichten aangepast zijn.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl